"KALLT REGN SOM FALLER"

Sommaren blev till höst, atmosfären böt identitet, från grilldoften till doften av brinnande ved...  Den friska höstluftens vindslag som gav mig nya, stimulerande, starkare krafter, steget absolut inte spänstigt men hjärnan mindre geggig...  Hundkopplet låg lätt i min hand, Lakrits glad i hågen, det kändes högtidligt på nått sätt, när löven sakta seglade till den fuktiga marken...  
 
 
Jag hade förtidsröstat på min tro, tron på medmänsklighet, rättvisa och solidaritet, allt det där som jag fick i modersmjölken, det som är mitt Dna, det jag växt upp med, grundsynen och ideologin med hjärtat till vänster om hur ett samhälle och ett välfärdsland fungerade när allt var på riktigt där inte människor ställs mot varandra...  Såg med en försiktig tillförsikt in i en strimma ljus framtid, stannar upp för ett par sekunder och ser över min vänstra axel dom gungande lekfulla, skrattande barnen lyckligt ovetandes om en oviss framtid som väntade runt hörnet i gungorna...  
 
 
11 September 2022 förändrades allt, precis allt, allt till det sämre, allt till det mycket värre...  Men tyvärr blev resultatet till en stor permanent slemklump i halsen, jag föll bly-tungt då solen tog sin flykt och försvann bakom dom mörka molnen, himlen blev svartare än svart och det iskalla regnet fullkomligt spyr över mig...  Det land jag växte upp i finns tyvärr inte längre, allt är utraderat, allt är över... 
 
 
 Tragiskt nog inser jag att min svunna tid aldrig kommer komma tillbaka...  Sitter häpen framför teven och bara känner en stor tomhet inför vad som just hänt framför mina ögon, hjärtat värker, hjärnan värker...  Lider med barnen i gungorna... 
 
 
Den absolut värsta av alla dom mörkaste domedagar såg sin möjlighet då Katla-grottan öppnades på vid gavel med en livsfarlig galen kristen höger med stirriga-livets-ord-sekt-ögon...  Ett så kallat moderat samlingsparti med en nyliberal amerikaniserad agenda, att ta från dom fattiga och ge till dom rika...  Ett rasistparti sprunget ur nazismen där varken rötter eller ränder aldrig kommer gå ur...  Och det där största alibi partiet L som aldrig haft nån politik mer än att betygsätta spädbarn och dela ut pekpinnar till fan och hans moster med nån hycklande korvcharmör som någon sorts partiledare...  Vilket topp gäng...  Där vallöften efter vallöften svikits i parti och minut... 
 
 
Hela den öppna väst-världen ställer sig oroligt frågande till vad som händer i landet här uppe i norr, vad har egentligen hänt?  Frågorna många, undran desto än större?  Varför?  Sverige?  Satirbilder med en viss ikon, nämligen Pippi Långstrump vänd mot flaggstången med den vajande svenska fanan där det gula korset blivit ett brunt hakors, "Ups" blir hennes svar...  Jag föddes i ett solidariskt-folkhems-sosseland, ska jag dö i ett vidrigt osolidariskt-högernationalistiskt land?  Aldrig, fuck them all...  Ni kan ruttna bort i Karmanjaka...
 
 
Ja, hur i hela friden kunde detta hända?  Hur fan kunde Sverige hamna här? Besvikelsen över att dom klassiska pariterna svikit den "Vanliga människan" i ett Sverige där klassklyftorna har ökat i formel 1-fart, där det nyliberala- egoistsamhället har skenat snabbare än inflationen någonsin kommer göra...  Investera i ett fluffigt mysigt ullunderställ är den snärtiga energiminister Bush råd till oss som fryser här ute i den verkliga verkligheten, förmodligen ska det vara av märket Gucci-Mucci?  Ta ett sms-lån å de...  Vad fan ska man säga?  Tappat det helt...  Ding-dong deluxe... Vad är min människa för människa?  Som en viss Ragnar Vanheden en gång sa...  
 
 
Det iskalla regnet blev till en Heroin spruta rakt in i mina vener...  Allt det vidriga, omänskliga tänkandet som lärt mig att ta avstånd från, hur fel det är, hur förkastligt det är... 
 
 
Jag minns någonstans i slutet av 1980-talet, kanske var det 1987 med ett stort obehag i hela kroppen att jag såg dom där obehagliga knuttarna tydligt i början av ett sprucket land efter mordet på Olof Palme, på väg rätt in i ett krisande överbelånat 1990-tal "Heilandes" ute vid helikopter-plattan bakom Gamla stans tunnelbanestation iklädda dom gröna bomberjackorna, Dr Martens Kängor, klorin-blekta Jeans med tillhörade hängslen och rakade huvuden när vi passerade i den röda t-bane linjen från Slussen på det gnisslande spåret in mot T-Centralen i vår jakt på en skön Kina-krog vid Kungsbron där vi kom in utan att ens visat våra falsk-leg och kunde köpa 2 blaskiga starköl till priset av en och ha kvar drömmen om att till slut kanske med lite flyt och medvind få hångla med en mysig tjej... 
 
 
Bortom dom ylande, salivsprutande, testosteron-överdoserade mer än dyngraka skinnskallarna...  BSS (Bevara Sverige Svenskt) stod det sprejmålat i svart på dom mer än kommunal-grå-betongväggarna, ryser än idag av den minnesbilden och den helt stukade galna dåren "Lasermannen" härjade runt Stockholms området och sköt invandrare i parti och minut, skräcken ständig närvarande...  Tiden förlöpte in till ett 00-tal och Åkesson och järnrörsligan hade sått sina frön... 
 
 
Rasismen och främlingsfientligheten växte lavinartat i någon sorts bitter besvikelse över att dom folkvalda politikerna misslyckats, misslyckats med precis allt och lite till gick det uppgivna, tragiska snacket i stugorna, framför allt i glesbygden...  Invandringen var deras hatobjekt nr1, syftet och måltavlan att göra "Den-svenska-vita-besvikna-mannen-till-en-av-oss" Åkesson och järnrörsligan grode... Visst så finns det misslyckanden och problem men den nyktra tanken måste vinna mot den onyktra tanken, för den sakens skull kan man ju inte rösta fram ett nasse gäng, kom igen... 
 
 
Att allt är sossarnas fel är långt ifrån sant, det är mer än ett makabert korkat påstående...  Gängskjutningarna, sprängningarna, el-priserna, bränslepriserna, integrationen, vädret med dess temperaturskillnader och räntehöjningarna...  Problemen har packats på under många regeringar, alla kanske har glömt vad alliansregeringen ställde till med under sina 8 år?  Dom som faktiskt skyller sina patetiska skit liv på någon annan är ute på jävligt tunn is...  
 
 Borta är dom gröna bomerjackorna nu utbytta mot fina dyra exclusiva kostymer med nycklarna till Rosenbad som bonus med en större makt än den så kallade statsministern Kristersson kunnat ana, med ett gigantiskt brett leende, och samstämmigt sjunger "Hell Seger" för full hals, skålandes i den dyraste av champagne... Tengil Åkesson och järnrörsligan klev ut ur Katla-grottan som vinnare, "All makt åt Åkesson, vår befriare"...  Och det gör ont på många sätt när det kalla regnet faller...  
 
 
#70 Spaden
 
 
"Kallt regn som faller"   Lars Winnerbäck 2021
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anders

Du har satt ord på all mina tankar. Vad har barnen i gungorna att vänta :( Vart är vi på väg. Hur så många kan tänka så, att "jag vill ha bomberjackorna och järnrören" som regering. Bekymrad sorgsen men jag hoppas inte uppgiven.....

Svar: En tragisk utveckling tyvärr...
Martin Nilsson "Spaden"

2024-01-17 @ 12:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0